onsdag 7 april 2010

Beijing

Efter 11 timmar på tåget var vi äntligen framme, och riktigt hungriga. Så första dagen började med en tidig lunch. Vi försökte lära Julia och Gun-britt äta med pinnar. Jordnötter är nog svårast att fånga.


Det var en väldans fin dag.

Förbjudna staden skulle snart stänga så vi sköt på det besöket och gick in i den tillhörande trädgården istället.

Vi var lite uttråkade, så vi körde lite KungFu-poser.

Och annat..

Sen gick vi till Tianmen Square.


Vi försökte få tag i taxi i en och en halv timme.

Solen hann till och med gå ner.


Vi insåg att det fanns en jättemysig promenadgata precis vid vårat hotell, som inte vakat till liv förens kvällen.

Tillslut hamnade vi på en härlig liten restaurang med mjuka soffor och västerländsk mat:) Finfint avslut på dagen.

Dag nummer 2 började tidigt med Minggravarna.

Sen åkte vi uppåt.

Sen åkte vi upp lite till.

Utsikten var såklart fantastisk.

Det var asmycket folk. Vi hade missat att det var röd dag i kina med.

Vi var glada ändå.


Middagen bestod av Pekinganka. Här ser ni vad alex tycker om Pekinganka. Jag var dock inte lika frälst.

Slut på dagen, hem till hotellet.

Dag 3 började med kinesisk frukost, inget jag rekommenderar. Överkokt ris med extra varmt vatten, kokt bulle med söt bönröra och varm mjölk. Samt för salta, kokta groddar.

Sen var det dags för zoo. Det var vår i luften, nästan sommar:) Vi kände oss himla glada.

Kinapose



Det byttes ganska snabbt ut mot vemod. Djuren verkade inta ha det så väldans bra.

Känns himla synd, med tanke på att zoo`t är så himla känt, mycket tack vare pandorna.

Så vi åkte till en helgmarknad istället.

Jag köpte otroligt fina fotografier på gamla människor i en liten butik.

Marknaden hade massvis av fina gamla saker, jag köpte en gammal väckarklocka till min samling.


Vi satte oss en stund för att vila.

Jag åt vitlöksbröd. Gottgott

Alexanders fika fick mig att önska lite att jag drack kaffe.

När vi gick till våran mysiga shoppinggata bredvid hotellet för att få oss en matbit dog tyvärr batteriet.

Dag 4 (sista dagen)började fint med yoghurt i lerkärl, typisk Beijingfrukost, som förtärdes med sugrör. Smakade lite som våran filbunke.

Sen bar det av till den förbjudna staden.
Det var verkligen stort som en stad

Det var himla tjusigt i rummen

Sen såg vi ett jättesött par. 73 år gamla berättade gubben stolt att dom var.


Efter den förbjudna staden besökte vi en marknad

Den hade allt möjligt, speciellt knasig mat


Vi provade skorpionerna till höger, en märklig smakupplevelse. Vi var inte lika positivt överraskade som Pumba och Timon hade varit.







Vi köpte Yangmei-bär istället, det var mycket bättre.

Vi satte oss en stund för att vila fötterna, eller ja alla utom Julia som gjorde fina akrobatiska övningar för oss. Tiden gick fort då:)


Jag insåg att jag kunde ta kort genom mitt nya kalejdoskop.

Sen åt vi middag på en ganska kass restaurang. Efter det fikade vi 2 gången för att få tiden att gå. Och för att Alexander hade skoskav.

Klockan 21.40 var det hemfärd. Väldigt skönt då vi var väldans trötta efter dagens bestyr. Hejdå Beijing!

3 kommentarer:

  1. Åååh vad det är roligt att läsa och se bilderna du läger upp ! :) Mer sånt här! :) Hoppas ni har det underbart! Pusskram / Bella

    SvaraRadera
  2. Det var en fin upplevelse att få se dina bilder och läsa så nu förstår jag lite hur ni har det,inte så illa tycker jag och allt är så annorlunda så varje dag måste va lite spännande,hoppas du uppdaterar ibland,kollar varje dag från och med nu,ha de gott.

    SvaraRadera
  3. GUD va gött det ser ut! Hoppas att du har det superduper bra! Längtar tills du kommer hem!:)
    PUSS från Malinskan

    SvaraRadera